Een goede digital marketeer is essentieel voor succes

Recentelijk schreven we vanuit 4to9 al een blog over de nieuwe online marketeer. Onder andere door de intrede van AI zullen de werkzaamheden van hen veranderen. Daarnaast is het ook van belang om vooral te investeren in zeer sterke en senior digital marketeers. Deze kunnen ervoor zorgen dat je veel meer impact maakt. Bij 4to9 werken we daarom hoofdzakelijk met senior digital marketeers. In deze blog staan we stil bij redenen waarom een goede digital marketeer van groot belang is en hoe je uitdaging kan bewaren voor dit top-personeel.

3 redenen

Technische kennis wordt cruciaal voor een digital marketeer

Een reden waarom een goede digital marketeer steeds belangrijker wordt, is het feit dat tracking en analyse in digitale marketing steeds ingewikkelder worden. Privacyregels zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en veranderingen in browserfunctionaliteiten, zoals de beperkingen van third-party cookies, hebben het meten van resultaat bemoeilijkt. Hierdoor moeten digital marketeers beschikken over technische kennis om de effectiviteit van hun campagnes te behouden en te meten. Ze moeten begrijpen hoe data wordt verzameld, verwerkt en geïnterpreteerd om waardevolle inzichten te verkrijgen. Zonder deze kennis kunnen campagnes onvoldoende gerapporteerd en beoordeeld worden. Binnenkort lanceert Apple een nieuwe iOS versie waarin ook bepaalde delen van een link worden geblokkeerd, zoals bijvoorbeeld een UTM. Dit zal ook impact hebben op de tracking en TurnTwo schreef hier een interessant artikel over.

In het verleden was het voor digitale marketeers makkelijk om veel inzichten te vergaren over campagnes, maar in de toekomst wordt dit steeds moeilijker. Een digital marketeer zal dus ook ervaring moeten hebben van de werking van verschillende meetmodellen (zoals Media Mix Modeling, Incrementality, merkonderzoek of Data Driven Attributie) om digitale resultaten goed te beoordelen.

4to9

Creativiteit wordt belangrijker

Door verdere automatisering binnen digitale marketingplatforms zoals Google en Meta, is het steeds moeilijker om je te excelleren als digital marketeer. Doordat er steeds meer kanalen zijn en de doelgroep gebruikt maakt van deze kanalen ontstaat er ‘bannerblindheid’. Hierdoor neemt de effectiviteit van reclames af en daarom is het belangrijk om creatief te blijven als digital marketeer. Het is dus niet meer mogelijk om standaard (offline) concepten door te vertalen richting digitale kanelen. Het is juist erg belangrijk om creatief te zijn en de consument met de juiste uiting op het juiste moment te bereiken. Kies jij voor het advies van de grote internationale partij of kijk je naar andere manieren om toch te performen.

Mediafragmentatie

Mediafragmentatie is een opvallend kenmerk van de moderne marketingwereld. In een tijd waarin online en offline kanalen steeds vaker dezelfde doelgroep bereiken, is het cruciaal om als digital marketeer basiskennis te hebben van offline media. Hoewel de focus misschien vooral ligt op digitale marketing, kunnen inzichten in traditionele media nog steeds waardevol zijn bij het ontwikkelen van holistische marketingstrategieën. Een goed begrip van zowel online als offline kanalen stelt marketeers in staat om doelgerichte en effectieve campagnes te creëren die de gewenste doelgroep overal kunnen bereiken. Vanuit 4to9 zien we ook dat een digital marketeer zich sneller aanpast aan het offline medialandschap. Dit is namelijk een stuk overzichtelijker en bestaat hoofdzakelijk uit TV, Radio en print.

4to9: Toewijding aan verbetering van de digital marketeer

Bij 4to9 begrijpen we het belang van goed opgeleide digital marketeers en streven we ernaar om de norm te stellen voor de industrie. Ons team bestaat hoofdzakelijk uit senior professionals, wat betekent dat we een hoog niveau van expertise en kennis kunnen garanderen. We geloven dat het belangrijk is om eerst een goede senior specialist te zijn wat betekent dat je echt focust op 1 of 2 kanalen. Op die manier kan je alles van de tools te weten komen en kun je ook veel leren over aanvullende zaken zoals creativiteit, data en de synergie met offline. Bij elk kanaal zijn deze raakvlakken weer anders.

In de huidige markt zien we juist dat een digital marketeer vooral wordt opgeleid om breed kennis te beheersen. Daardoor lijkt het niveau in de markt af te nemen. De markt heeft op dit moment zeer goede specialisten nodig die onder complexe omstandigheden het verschil kunnen maken. Zonder specialistische kennis is dit niet mogelijk. Om die reden is de mens (People) het grootste onderdeel van ons succes. Wij geloven door met de slimste mensen in de markt te werken dat we het verschil kunnen maken. Om die reden leiden we ze ook snel op.

Opleiding

Om succes in een digital transformerend landschap te behouden is het ook zaak om voldoende uitdaging te behouden en daarom vinden wij innovatie een van de belangrijkste vormgevers voor goede specialisten. Zodra er gestuurd wordt op innovaties en dit een belangrijke KPI is voor specialisten zal de drang om nieuwe dingen te leren ook blijven bestaan. Op deze manier geloven we dat zelfs senior specialisten wat kunnen leren. Daarnaast proberen wij onze partners hier ook op te attenderen aangezien je zonder innovatie geen groei kan realiseren.

Wil je meer weten over onze werk- en denkwijze? Neem dan eens contact op.

Scroll naar boven